Zawsze należy potwierdzić przepaloną uszczelkę pod głowicą u profesjonalisty, ale istnieją objawy, na które można zwrócić uwagę.
Jeśli uruchomisz pojazd, zwłaszcza w chłodny dzień i zobaczysz biały dym z rury wydechowej, to prawdopodobnie widzisz tylko skroploną parę wodną. Jeśli dym znika po rozgrzaniu pojazdu, to z pewnością jest to przyczyną i jest to całkowicie normalne zjawisko, którym nie trzeba się martwić.
Jeśli jednak po rozgrzaniu pojazdu, a szczególnie podczas przyspieszania, biały dym nadal się utrzymuje, to czas na dalsze dochodzenie, ponieważ może to oznaczać poważniejszy problem, na przykład uszkodzoną uszczelkę głowicy.
Biały dym, który jest właściwie parą wodną, jest oznaką, że może dochodzić do wycieku płynu chłodzącego do komór spalania, gdzie jest spalany, tworząc parę. Jest to powszechny objaw uszkodzonej uszczelki głowicy lub pękniętego bloku silnika i wymaga natychmiastowej uwagi. W takim przypadku może Cię czekać ogromny rachunek za naprawę, i tu może pomóc uszczelniacz taki jak Steel Seal, potencjalnie oszczędzając tysiące złotych.
Kolejnym punktem do zanotowania jest fakt, że biały dym może być również spowodowany przez usterkę w systemie wtrysku paliwa w silnikach diesla, często nazywaną “bogatą mieszanką”. W takim przypadku nie całe paliwo jest spalane podczas zwykłych procesów silnika i jest wydalane przez wydech jako biały dym.
Widoczny niebieski dym może wskazywać na to, że olej miesza się z paliwem, często z powodu zużytych uszczelek lub uszczelnień. Zewnętrzny wyciek oleju może również objawiać się jako niebieski dym, gdy olej pali się w kontakcie z gorącym silnikiem. Przepełnienie oleju może również powodować ten problem, dlatego zawsze sprawdzaj, czy poziom oleju w twoim pojeździe jest prawidłowy.
Silnik to skomplikowany system z wieloma uszczelkami i uszczelniaczami, z których kilka może być przyczyną pojawienia się niebieskiego dymu. Najgorszym scenariuszem byłaby uszkodzona uszczelka głowicy. Jeśli podejrzewasz, że uszkodzona uszczelka głowicy jest przyczyną wycieku oleju, skontaktuj się z naszym zespołem technicznym przed próbą użycia Steel Seal. Steel Seal nie będzie skuteczny w przypadku zewnętrznych wycieków oleju; działa tylko wtedy, gdy uszkodzenie można osiągnąć poprzez układ chłodzenia. Chcemy, abyś miał najlepsze szanse na sukces, a czasem oznacza to, że nie użyjesz naszego produktu, jeśli po prostu nie pomoże.
Zawsze zalecamy natychmiastową diagnozę u profesjonalnego mechanika, jeśli zauważysz niebieski dym z wydechu.
Obecność szarego dymu może wskazywać na kilka rzeczy, od wadliwej turbosprężarki, problemu z systemem wentylacji skrzyni korbowej (PCV), którego zadaniem jest redukcja emisji pojazdu, lub po prostu spalanie oleju. Zawsze zalecamy, aby natychmiast skonsultować się z mechanikiem, jeśli zauważysz szary dym.
Innym powodem, dla którego możesz zobaczyć szary dym z wydechu, może być wyciek z układu transmisji, który może wystąpić w pojazdach automatycznych. Dym będzie produkowany, gdy płyn transmisyjny zostanie zassany z powrotem do silnika i spalony. Ponownie, zaleca się natychmiastową konsultację z wykwalifikowanym mechanikiem.
Obecność czarnego dymu z wydechu może wskazywać na brak równowagi w mieszance paliwa dodawanej podczas spalania. Silnik spala zbyt dużo paliwa, co objawia się jako czarny dym, będący mieszanką osadów sadzy i innych cząstek. Na pewno zauważysz, że zużycie paliwa w twoim pojeździe się pogarsza, a także środowisko cierpi, więc warto to od razu sprawdzić.
Ponownie, istnieje kilka możliwych przyczyn tego, w tym zatkany filtr powietrza, wadliwy zawór EGR, zatkany kolektor, wadliwy czujnik lub usterka w systemie wtrysku paliwa.
Twój filtr cząstek stałych (DPF) może również być przyczyną, jeśli prowadzisz pojazd z silnikiem diesla. Filtr ten jest zaprojektowany do spalania nadmiaru osadów sadzy, gdy pojazd jest prowadzony, zazwyczaj przy prędkościach autostradowych około 70 mil na godzinę (około 112 km/h). Nie jest to coś, czym trzeba się martwić, jeśli dzieje się to sporadycznie podczas jazdy z tymi prędkościami, ale jeśli regularnie jeździsz na krótkich dystansach lub rzadko osiągasz prędkości autostradowe, możesz rozwinąć problem z DPF, często wskazywany przez kontrolkę ostrzegawczą DPF.
We wszystkich powyższych przypadkach, jeśli martwisz się obecnością dymu z wydechu, zawsze zalecamy skonsultowanie się z wykwalifikowanym, renomowanym mechanikiem w celu uzyskania prawidłowej diagnozy. Nasz zespół techniczny jest również zawsze dostępny, jeśli potrzebujesz pomocy – po prostu wyślij e-mail na info@steelseal.pl, a jeśli najgorsze się zdarzy i winowajcą będzie przepalona uszczelka pod głowicą, jesteśmy tam, aby doradzić w sprawie użycia Steel Seal, i mam nadzieję, że jak najszybciej wrócisz na drogę.
Twój silnik jest zaprojektowany do pracy w optymalnej temperaturze, tzw. “standardowej temperaturze pracy”. Zazwyczaj jest to zakres między 90 a 105 stopni Celsjusza (195 do 220 stopni Fahrenheita). Przekroczenie tej temperatury przez dłuższy czas może mieć katastrofalne skutki dla twojego pojazdu, ponieważ niektóre komponenty silnika po prostu nie wytrzymają wysokich temperatur przez długi czas.
Dlatego ważne jest, aby nie ignorować żadnych objawów przegrzewania. To, co może się zacząć od wadliwego termostatu lub przeciekającego węża, które mogą być łatwo wymienione, może skończyć się pękniętą uszczelką głowicy i potencjalnym rachunkiem za naprawę sięgającym tysięcy euro. Dobra wiadomość jest taka, że często można naprawić sytuację, zanim wystąpią trwałe uszkodzenia. Przeanalizuj swoje objawy i jeśli to konieczne, skorzystaj z usług profesjonalnego mechanika, być może twój problem jest łatwym i tanim do naprawienia.
Detonation (Engine Knock or Pinging)
Simply put this is the spontaneous combustion of fuel within the cylinders and although there are several factors that can cause this, overheating is certainly one culprit. The engine will rattle, knock or ping and you will likely notice a loss of power. Left unchecked this may cause damage to the seals, rings, pistons or rod bearings causing further damage to your engine.
Head Gasket Failure
Also known as a ‘blown head gasket’, this is a serious failure of a crucial component within your engine for which you will traditionally most likely be handed a large repair bill. Thermal stresses can lead to distortions in the cylinder head, cause pistons to expand and seize and the gasket to crack or ‘blow’. This can lead to compression loss, the mixing of coolant and water, coolant leaks and further overheating. Ultimately, a blown head gasket is a serious issue that if left untreated will see your vehicle off the road.
Traditionally the only option was the replacement of the head gasket. Although the intrinsic cost of the head gasket part itself is extremely cheap, the work involved is very labour-intensive and this inevitably leads to high repair bills. This option is of course the recommended approach and if the vehicle of the owner can afford the job, we would always advise having the work carried out by a professional. However, if either the job is unaffordable or if the vehicle is not of high enough value to justify the repair then pour-in sealants such as Steel Seal are a fantastic alternative for a fraction of the cost.
Scuffed Pistons
As with any metal component, the parts of an engine will expand when heated. This expansion is taken into account when designing an engine, however temperatures exceeding the normal operating range may expand parts beyond their tolerances. This often affects the pistons in particular where expanded pistons begin to make contact with the walls of the cylinder causing scuffing and worn patches. Over time this may lead to piston failure and possibly other serious damage to the engine.
Jeśli maska jest bardzo gorąca lub unosi się para, zalecamy pozostawienie jej do ostygnięcia na kilka minut i zachowanie ostrożności podczas otwierania maski. To samo dotyczy zdejmowania korka chłodnicy lub korka ze zbiornika wyrównawczego w celu sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Jeśli w układzie chłodzenia zgromadziło się ciśnienie od nagrzanego i rozszerzonego płynu chłodzącego, istnieje niebezpieczeństwo wyrzucenia go z układu i spowodowania oparzeń, dlatego zawsze należy poczekać, aż silnik ostygnie i ostrożnie zdjąć korek.
Sprawdź, czy nie ma oczywistych oznak uszkodzeń i zużycia, takich jak wycieki płynu chłodzącego, oraz sprawdź poziom płynu chłodzącego. Jeśli poziom jest niski, uzupełnij płyn chłodzący i monitoruj temperaturę pojazdu oraz poziom płynu podczas następnej jazdy lub kilku kolejnych jazd. Jeśli płyn chłodzący jest brudny, przepłucz układ i wymień stary płyn na nowy. Upewnij się, że podczas sprawdzania wycieków płynu chłodzącego sprawdzasz wszystkie części, w tym węże, pompę wodną, termostat, chłodnicę i wentylator.
Oczywiście, jeśli nie czujesz się pewnie wykonując te kontrole lub uważasz, że objawy są bardzo poważne, zawsze możesz zabrać pojazd do wykwalifikowanego mechanika w celu profesjonalnej diagnozy. Miejmy nadzieję, że mechanik powie ci, że problem jest łatwy do naprawienia, ale jeśli stwierdzi, że masz uszkodzoną uszczelkę głowicy, możesz rozważyć Steel Seal jako alternatywę dla prawdopodobnie kosztownej naprawy.
Istnieją również ogólne kontrole konserwacyjne, które powinny być przeprowadzane standardowo. Obejmują one takie czynności, jak sprawdzanie i wymiana starego i brudnego oleju. Olej powinien być regularnie wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta.
Wreszcie, jeśli wizualna kontrola nie zidentyfikuje źródła problemu, można przeprowadzić test spalania lub test ciśnienia. Testy te są zaprojektowane do diagnozowania, czy masz wyciek w układzie i tracisz ciśnienie, lub pokażą obecność gazów spalinowych w układzie chłodzenia, co często jest oznaką uszkodzonej uszczelki głowicy.
Zatkany chłodnica
Każda blokada w chłodnicy ograniczy przepływ chłodziwa, co może spowodować wzrost temperatury silnika i w efekcie jego przegrzewanie się. Blokada ta może być spowodowana różnymi zanieczyszczeniami, takimi jak brud, owady lub brudne chłodziwo. Upewnij się, że wizualnie sprawdzisz przednią część chłodnicy, aby upewnić się, że nie jest zablokowana lub zatkana oraz sprawdź stan chłodziwa. Możesz również sprawdzić, czy chłodnica jest zatkana, dotykając górnych i dolnych węży chłodnicy – jeśli temperatury nie są takie same, chłodnica może być zatkana. Jak zawsze, bądź ostrożny, dotykając potencjalnie gorących części silnika.
Niski poziom chłodziwa
Częstą przyczyną przegrzewania się silnika, i najprostszą do naprawienia, jest niski poziom chłodziwa. Nie zawsze oznacza to wyciek chłodziwa, ale jeśli uzupełnisz poziom chłodziwa, upewnij się, że monitorujesz poziomy przez kilka dni i tygodni. Jeśli poziomy nadal będą spadać, konieczna jest dalsza inspekcja.
Wyciek w układzie chłodzenia
Kolejną częstą przyczyną przegrzewania się silnika jest wyciek w układzie chłodzenia. Każdy wyciek w układzie zmniejsza poziom chłodziwa i ciśnienie w układzie, co skutkuje zmniejszoną zdolnością do przepływu chłodziwa. Jeśli chłodziwo nie może krążyć, przegrzewanie się silnika jest nieuniknione.
Istnieje wiele miejsc, w których może dojść do wycieku, w tym węże, chłodnica, pompa wody lub uszczelka głowicy. Jeśli wyciek jest zewnętrzny, możesz zidentyfikować uszkodzone miejsce poprzez wizualną inspekcję lub zauważyć kałużę chłodziwa pod pojazdem. Wewnętrzny wyciek nie spowoduje powstania kałuży i nie będzie zauważalny poprzez wizualną inspekcję, co może sugerować pękniętą uszczelkę głowicy. Jeśli zauważysz konieczność uzupełniania chłodziwa bez widocznych oznak wycieku, zaleca się, aby mechanik zdiagnozował problem i przeprowadził test na obecność gazów spalinowych.
Uszkodzony termostat
Zadaniem termostatu jest regulacja przepływu chłodziwa, a co za tym idzie, temperatury silnika. W określonej temperaturze termostat otwiera się, pozwalając na przepływ chłodziwa i obniżenie temperatury silnika, gdy jest to konieczne. W związku z tym, każda usterka lub uszkodzenie termostatu może prowadzić do przegrzewania się silnika i innych problemów.
Korek ciśnieniowy chłodnicy
Jeśli podejrzewasz, że korek chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego jest źródłem wycieku, warto go wymienić, ponieważ jest to mało kosztowne.
Uszkodzony wentylator chłodnicy
Jak można się spodziewać, funkcją wentylatora jest chłodzenie silnika, a tym samym utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika poprzez usuwanie nadmiaru ciepła z chłodziwa. Wentylator może przestać działać z kilku powodów, najczęściej z powodu zużycia, ale także z powodu usterki elektrycznej, takiej jak czujnik. Jeśli wentylator nie włącza się, gdy powinien, konieczna będzie wymiana tego elementu, a w przypadku usterki czujnika, konieczna będzie jego wymiana. Jeśli sprawdzasz wentylator pod kątem usterki, uruchamiając silnik, ważne jest, aby nie przegrzać samochodu podczas tego procesu.
Uszkodzona pompa wody
Podobnie jak wiele problemów, które mogą wystąpić w układzie chłodzenia, jeśli chłodziwo nie może prawidłowo krążyć, przegrzewanie się silnika i uszkodzenia silnika są nieuniknione. Uszkodzona pompa wody jest częstą przyczyną przegrzewania się silnika i może być spowodowana uszkodzeniem pompy lub po prostu jej zużyciem.
Niski poziom oleju lub brudny olej
Chociaż główną rolą oleju jest smarowanie silnika, jego rola w chłodzeniu jest również ważna. Olej może działać zarówno bezpośrednio jako czynnik chłodzący, jak i zmniejszać tarcie i ciepło poprzez prawidłowe smarowanie ruchomych części.
Upewnij się, że regularnie sprawdzasz poziom oleju i uzupełniasz go, gdy jest to konieczne. Wymiana oleju w regularnych odstępach czasu jest również niezbędna, ponieważ stary lub brudny olej będzie mniej skuteczny zarówno w smarowaniu, jak i rozpraszaniu ciepła.
Uszkodzony czujnik chłodziwa
Nowoczesne pojazdy korzystają z wielu czujników do regulacji prawidłowego działania części i powiadamiania o ewentualnych usterkach, a uszkodzony czujnik chłodziwa może wskazywać na przegrzewanie się silnika. W takim przypadku może nie być żadnego dalszego problemu, a czujnik wymaga jedynie wymiany.
Inne przyczyny
Powyżej wymieniliśmy główne przyczyny przegrzewania się silnika, jednak istnieje kilka innych przyczyn, takich jak zablokowane zawory, zacinające się hamulce lub po prostu przeciążenie silnika.
Po pierwsze, jeśli podejrzewasz przegrzewanie się twojego pojazdu, nie ignoruj sygnałów. Szybkie wykrycie problemu może być różnicą między wymianą taniej części, jak np. wężyka, a kosztowną naprawą taką jak uszkodzona uszczelka głowicy. Postępuj zgodnie z powyższymi krokami, a w razie wątpliwości skonsultuj się z profesjonalnym mechanikiem. Po zdiagnozowaniu problemu należy jak najszybciej naprawić usterkę i wymienić lub naprawić uszkodzoną część.
Jeśli podejrzewasz, że przyczyną przegrzewania się jest przepalona uszczelka pod głowicą lub pęknięty blok silnika, Steel Seal może być rozwiązaniem. Oczywiście, jeśli koszt naprawy nie stanowi problemu lub jeśli uważasz, że pojazd jest wart naprawy, to jest to najlepsza opcja. Jednakże, gdy naprawa nie jest możliwa ze względu na koszt, lub jeśli koszt naprawy jest zbliżony do wartości pojazdu lub nawet ją przewyższa, wtedy butelka Steel Seal jest doskonałą alternatywą.
Należy jednak pamiętać, że przegrzewający się silnik może wskazywać na przepaloną uszczelkę pod głowicą, ale ważne jest, aby pamiętać, że awaria uszczelki pod głowicą jest często objawem, a nie przyczyną przegrzewania. Pierwotne źródło awarii układu chłodzenia, jeśli nadal występuje, musi zostać naprawione przed próbą naprawy pojazdu za pomocą Steel Seal.
Dlatego zalecamy przed przystąpieniem do naprawy pojazdu za pomocą uszczelniacza takiego jak Steel Seal, warto wykluczyć kilka innych potencjalnych przyczyn. Chcemy, abyś miał jak największe szanse na sukces z Steel Seal, a jeśli przyczyną nie jest uszczelka pod głowicą lub blok silnika, to Steel Seal po prostu nie pomoże.
Jeśli uważasz, że problem z przegrzewaniem może być wynikiem przepalonej uszczelki pod głowicą, to nie ma bardziej skutecznego uszczelniacza niż Steel Seal.
Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy w tej sprawie, skontaktuj się z naszym zespołem technicznym, wysyłając wiadomość na adres info@steelseal.pl.
Płyn chłodzący, jak sama nazwa wskazuje, utrzymuje wewnętrzny system w chłodzie, przemieszczając się z silnika do chłodnicy i z powrotem, powtarzając ten cykl, aby zapobiec przegrzewaniu się pojazdu. Jeśli nastąpi utrata płynu chłodzącego, temperatura silnika zacznie rosnąć i tutaj zaczynają się problemy.
Wycieki płynu chłodzącego mogą być łatwiejsze do zauważenia niż inne problemy z uszczelką głowicy, jednak sama utrata płynu chłodzącego nie oznacza, że masz przepaloną uszczelkę głowicy. Utrata płynu chłodzącego może być spowodowana pękniętym wężem, dziurą w chłodnicy lub problemem z pompą wodną.
Najbardziej oczywistym dowodem wycieku płynu chłodzącego są kałuże płynu na podłodze, gdy pojazd był zaparkowany przez noc. Jeśli znajdziesz takie kałuże, warto otworzyć maskę i sprawdzić obszary bezpośrednio nad kałużą, takie jak węże prowadzące do i z chłodnicy oraz spód samej chłodnicy.
Następnym krokiem byłoby sprawdzenie korka zbiornika. Płyn chłodzący może wyciekać z korka zbiornika, jeśli sam korek ma problem. Białe smugi na chłodnicy spowodowane wyciekiem i wysychaniem płynu chłodzącego to kluczowy wskaźnik wycieku z korka chłodnicy. To z kolei prowadzi do przegrzewania się silnika, ponieważ płyn chłodzący nie krąży po systemie tak, jak powinien.
To oczywiście prowadzi nas do uszczelki pod głowicą. Przepalona uszczelka pod głowicą pozwala płynowi chłodzącemu przedostać się do cylindrów i zostać utraconym w układzie wydechowym. Oznacza to, że płyn chłodzący ponownie nie krąży po systemie i nie chłodzi silnika, co prowadzi do jego przegrzania. W wielu przypadkach uszczelka pod głowicą przepala się z powodu przegrzewania się silnika i chociaż pogarsza to przegrzewanie, może nie być pierwotnym problemem.
System chłodzenia w Twoim pojeździe jest zamkniętym systemem rur i węży zaprojektowanym do pompowania płynu chłodniczego/środka chłodzącego wokół silnika. To pozwala na ciągły przepływ, który dociera do komponentów takich jak uszczelka głowicy, blok silnika i głowice cylindrów, zapewniając prawidłową temperaturę pracy silnika.
Gdy powietrze dostaje się do systemu, powoduje to blokady i powstawanie bąbelków, co może prowadzić do przegrzewania się silnika i dalszych uszkodzeń.
System chłodzenia w większości pojazdów jest sprężony i musi być wolny od wycieków, aby pompa mogła krążyć płynem chłodniczym/odmrażaczem wokół silnika. Gdy powietrze dostaje się do tego hermetycznie zamkniętego systemu, mogą powstawać powietrzne zatory (kieszonki), co powoduje ograniczenie przepływu płynu chłodzącego, a w konsekwencji przegrzewanie się i bulgotanie.
Widoczne bąbelki pokazują wzrost ciśnienia powietrznego, co jest znakiem powietrznego zatkania (zatoru). Jedną z najczęstszych przyczyn powietrza w systemie jest ciśnienie powietrzne z wnętrza głowicy cylindra przenoszące się do systemu chłodzenia przez uszkodzony cylinder lub uszczelkę głowicy. Uciekające powietrze powoduje bulgotanie w zbiorniku płynu chłodniczego, które często jest mylone z wrzeniem.
W przypadku uszkodzenia uszczelki głowicy powietrze dostaje się do układu i powoduje bąbelkowanie. W tym samym czasie płyn chłodzący wypływa do głowicy cylindra przez uszkodzoną uszczelkę głowicy. Oznacza to, że system stopniowo wypełnia się powietrzem, gdy płyn wycieka do cylindrów, obniżając ciśnienie w systemie i powodując szybsze osiąganie płynu punktu wrzenia. Przegrzewanie może nastąpić szybko w wyniku uszkodzenia uszczelki głowicy i może również powodować wydobywanie się białego dymu spod maski.
Zalecamy również sprawdzenie stanu nakrętki ciśnieniowej układu chłodzenia, ponieważ to ona utrzymuje ciśnienie w układzie chłodzenia. Jeśli nakrętka jest uszkodzona lub nieprawidłowo działa, należy ją również wymienić, aby zapobiec dostawaniu się powietrza do układu po naprawie uszczelki głowicy za pomocą Steel Seal.
Jednym z częstych objawów uszkodzenia uszczelki głowicy jest gromadzenie się mlecznej masy na spodzie korka wlewu oleju lub wzdłuż miarki poziomu oleju, powszechnie nazywanej „majonezem”.
Gromadzenie się wynika z krzyżowej kontaminacji między wodą a olejem i odwrotnie, którą Steel Seal będzie w stanie naprawić poprzez kanały wodne.
Z powodu kontaminacji zalecamy, aby po zastosowaniu Steel Seal olej został przepłukany płukanką do silnika Power Maxed i wymieniony na świeży, czysty olej. Pomaga to również zidentyfikować, czy w silniku nadal występuje problem, ponieważ gromadzenie się powróci w czasie, co jasno wskaże, że problem nadal istnieje.
Uszczelka głowicy umożliwia przepływ wody i oleju, a gdy jest uszkodzona, olej i woda mogą się mieszać z powodu wysokiego ciśnienia w silniku.
Zanieczyszczony olej krąży po całym silniku podczas jazdy pojazdem. Gdy pojazd się zatrzyma, często można zauważyć olej w zbiorniku wody, co jest problemem, który będzie się pogarszał, dopóki nie zostanie uszczelniony i naprawiony.
Olej w wodzie można również rozpoznać po poniższych objawach, jeśli nie jest wyraźnie widoczny w systemie wodnym:
Biały dym z rur wydechowych wskazuje na spalanie płynu chłodzącego w komorze spalania. Można również zauważyć słodki zapach dymu spowodowany płynem przeciwzamarzającym.
Podobnie jak biały dym, niebieski dym oznacza spalanie oleju. Nie zawsze oznacza to uszkodzenie uszczelki głowicy, ale może być wskaźnikiem.
Gdy uszczelka głowicy przestaje uszczelniać cylindry, siła napędzająca tłok jest znacznie zmniejszona. Prowadzi to do ogólnej utraty mocy silnika, co powoduje jego nierówną i niespójną pracę.
Utrata płynu chłodzącego i/lub oleju w systemie jest kolejnym potencjalnym objawem uszkodzonej uszczelki głowicy. Gdy woda/olej wycieka do systemu i jest wydalany przez wydech, logicznie prowadzi to do utraty płynu chłodzącego i oleju.
WPROWADZAMY CIĘ Z POWROTEM NA DROGĘ OD 1999 ROKU